camping, camping de la plage

Budget Camping De La Plage in Frankrijk

Om te kijken of het ons bevalt om te kamperen en ver te reizen, boekten we een budget camping in Frankrijk. Via Booking.com kwam ik terecht bij Camping de La Plage in Marck en boekte een stacaravan. Ik had mij er niet veel van voorgesteld en bereidde mij op het ergste voor, dan kon het immers ook niet tegenvallen.

Camping boeken via Booking.com

Kamperen is voor kinderen natuurlijk erg leuk en omdat ik graag naar Frankrijk wilde, maar wel een beetje tegen de reis opzag boekte ik een camping net over de grens. Het was meer een test vakantie om te zien hoe de reis ons bevalt en of het kamperen nu wel echt zo leuk is.

We boekten een stacaravan op Camping De La Plage in het plaatsje Marck, ongeveer 600 km rijden voor 4 nachten. Op de foto’s zag het er mooi uit: strand op loopafstand, mooie omgeving, visvijver, camping supermarkt en een speeltuin voor de kinderen.

Boeken via Booking.com gaat heel makkelijk en via een speciale app kan je heel eenvoudig je boeking bijhouden. De betaling mocht lang op zich wachten en een week van te voren konden we nog gratis annuleren. Het enigste wat we op de camping zelf moesten betalen was een borg van €200,-, maar onze budget vakantie/camping was geboekt. Er was ook een mogelijkheid om een ontbijt, lunch of diner te reserveren voor een meerprijs, maar dit was aardig duur en besloten om daar in de supermarkt croissants en stokbrood te kopen.

Camping de La Plage

Vanaf 14:00 uur konden we terecht in de stacaravan, maar omdat we zo ruimschoots van te voren waren vertrokken waren we er twee uren te vroeg. We meldden ons bij de receptie, maar kregen te horen dat we nog even moesten wachtten. Geen probleem, want zo konden wij rustig de camping verkennen en een drankje doen op het terras van de camping.

Op het eerste gezicht zag het terras erg best mooi uit, maar toen we er gingen zitten viel ons meteen op dat het er best rommelig en vies was. De prullenbak aan de muur was overvol, er lagen overal peuken op de grond en in de hoek een kapotte stoel (die er trouwens al die tijd nog heeft gelegen).

camping de la plage, marck, frankrijk

We stoorden ons er niet aan en namen ons voor om gewoon te genieten van onze vakantie.

We bestelden binnen wat te drinken, wat overigens niet duur was, maar het zag er ontzettend armetierig en smerig uit binnen. De diepvrieskist met ijs zag er vies uit, de deurtjes waren plakkerig en op het ijs zat nog een dikke laag ijs. Het winkeltje was klein, donker, vies en er was weinig keus in producten. De toiletten waren op z’n zachts gezegd ranzig.

Ik hield mijn hart vast wat betreft de stacaravan, maar ik had mij op het ergste voorbereid en we konden er nu niks meer aan veranderen. De speeltuin was helaas ook niet om over naar huis te schrijven. Er stond een trampoline, een niet opgeblazen springkussen en nog een paar speeltoestellen wat de moeite niet echt waard is.

camping, camping de la plage, marck, frankrijk

De stacaravan

Eindelijk was het tijd om ons te melden bij de receptie en binnen bij de receptie zag het er net zo uit als in het restaurant. Het duurde allemaal erg lang en er stond nog één vrouw voor ons in de rij. Achteraf bleek dat zij 5 minuten voor wij bij onze stacaravan aankwamen zij de boel aan het schoonmaken was.

camping de la plage, camping, marck, frankrijk

We betaalden onze borg en deze ging netjes in een envelop. We konden ervoor kiezen om onze stacaravan bij vertrek zelf schoon te maken of we mochten dit laten doen voor € 80,-., maar kozen ervoor dit zelf te doen. De receptioniste was een beetje tijd aan het rekken, aangezien de caravan net werd schoongemaakt, maar eindelijk was het dan zover. Tussen alle witte stacaravans stonden ook enkele bruine caravans en één ervan was voor ons bestemd. Bij het woord bruin zag ik het al helemaal niet meer zitten, maar ik liet mijn vakantie er zeker niet door verpesten.

Toen we aankwamen was de vrouw nog bezig met schoonmaken en het rook er erg lekker. Tot mijn verbazing zag het er allemaal perfect uit en had (na het zien van de rest van de camping) nooit gedacht dat het er zo mooi en luxe uitzag.

De stacaravan heeft voor een mooie veranda met grote picknicktafel en de inrichting is erg modern.

camping de la plage, camping, stacaravan

In woonkamer staat een hoekbank, mooie eettafel en een keuken van alle appratuur voorzien:

stacaravan, camping, camping de la plage

Slaapkamers

Aan beide kanten van de stacaravan zijn de slaapkamers. Aan de ene kant een slaapkamer met tweepersoonsbed en daarbij de badkamer met wc en douche. Het zag er erg netjes uit en er lagen zelfs proefmonsters en badjassen.

stacaravan, camping de la plage

Aan de andere kant van de caravan twee de slaapkamers. Eén kamer met twee één persoons bedden en een kamer met een één persoonsbed. Dit bed heeft nog een extra bed die je eronder kan uitschuiven, maar Deon wilde graag alleen op een kamer slapen.

stacaravan, slaapkamers

slaapkamer, stacaravan, camping

Aan deze kant gingen de jongens slapen en hier hadden zij ook hun eigen badkamer met douche en een aparte toilet. Er is genoeg opbergruimte en ik kon makkelijk al mijn spullen in de caravan kwijt. Dit was nog beter dan een bungalowhuisje en we waren super enthousiast!

Het strand

Toen alle bedden waren opgemaakt en de spullen waren opgeruimd hadden we het idee om naar het strand te gaan. Dit was immers op loopafstand. We roken de zee al en via een zandweggetje liepen we richting strand.

strand, marck, frankrijk, stacaravan

Toen we aankwamen was het één grote droogte en geen water te bekennen. Heel in de verte zagen we iets en we besloten maar te lopen. Ondertussen liepen we in de kleimodder en vonden krabben en schelpjes die natuurlijk in de emmers van de jongens gingen.

stacaravan, camping,

Deon en ik vonden het erg interessant om te zoeken naar krabjes en vonden er ook veel. Sten wilde graag naar de zee en spelen in het zand.

marck, stacaravan, strand

We zagen niks dan een open vlakte en de zee leek nog mijlen ver. Sten besloot om maar met modder te spelen en vermaakte zich hier ook mee. De plassen water die we zo nu en dan tegen kwamen waren heerlijk warm.

strand, marck, frankrijk

Er is genoeg te vinden op het strand qua schelpjes en dit was voor Deon echt genieten. Voor oma zocht hij speciaal naar roze en gele schelpjes en die waren er volop.

strand, marck, frankrijk, stacaravan

We besloten om niet verder te lopen, want de zee en het zand waren nog lang niet in zicht. We waren al moe van de reis en besloten dit op een andere dag te gaan doen. Dit hebben we ook gedaan, maar is niet echt aan te raden. In totaal deden we er 45 minuten over om het strand te bereiken en lang konden we er niet van genieten, want het werd al snel vloed. Geen strand om lekker met je kinderen te zitten en genieten van de zandkastelen die je bouwt of een duik in het water. Het lijkt meer op wadlopen en veel moet je je er ook niet van voorstellen. Gelukkig zijn er genoeg prachtige stranden in de buurt waar je met de auto naartoe kunt.

Camping de La Plage

Camping de La Plage heeft niet veel te bieden. Op het terras kun je rustig wat drinken bestellen, want duur is het niet. Je kan er ’s morgens geen croissants of stokbrood kopen en de dichtstbijzijnde bakker is 12 km verderop. Ook al zou het kunnen weet ik niet of ik het dan überhaupt wel zou doen, want erg hygiënisch lijkt het mij niet. Eén keer hebben we er ’s avonds gegeten. Een menukaart hebben ze niet en we bestelden maar twee pizza’s die er aardig verbrand uitzagen. Hij smaakte trouwens best ok.

Binnen kun je ook eten en de tafels waren netjes op z’n Frans gedekt met servetjes met een logo van Lidl.

camping de la plage, marck, frankrijk

Het personeel kan geen woord Engels, maar de receptioniste doet haar best. Ik kan een beetje Frans dus we hebben ons wel gered, maar met handen en voeten kom je ook best een eind.

Een parasol is zeker handig om mee te nemen, want zo konden we heerlijk in de schaduw aan de picknicktafel zitten.

stacaravan, marck, frankrijk

Er lopen veel kippen, hanen en katten rond. Deon en ik vonden dat erg gezellig en de katten waren erg aanhalig. Sommigen liepen al zelfs de stacaravan binnen, wat Nick dan weer niet op prijs stelde.

Wat erg grappig was, was een tamme ekster die ons een paar keer per dag kwam bezoeken.

Wij hebben ons erg vermaakt, maar zouden niet voor een tweede keer naar deze camping gaan. Mocht je er zelf wel heen willen kan ik je aanraden om een stacaravan voor 5 personen te boeken aangezien dit een luxe caravan is en groter dan de witte stacaravans. Je moet het echt zien als overnachtingsplek en je vermaak elders vieren.

Het opleveren van de stacaravan

Wij zijn met het opruimen en schoonmaken van de stacaravan ruim 2 uren bezig geweest. Daarna hebben we ons afgemeld en komt er iemand kijken of alles netjes en schoon is achtergelaten. De vrouw liep de stacaravan door en was erg enthousiast over wat ze zag. Alles was perfect en we konden onze borg ophalen, maar net toen ze de deur van de caravan achter zich dicht trok, hoorden we een harde knal.

Wij keken elkaar aan en de vrouw ging weer naar binnen. De flatscreen tv was van de muur gevallen en lag kapot op de grond. Ze haalde haar schouders op, legde de tv op de tafel en sloot de deur.

Het ophalen van onze borg ging nog niet zo makkelijk en Nick bleef aardig lang weg. De receptioniste was telefonisch in gesprek met de vrouw die onze stacaravan had gecontroleerd en Nick ving iets op over de tv. Toen ze het gesprek beëindigde en Nick vroeg om onze borg, deed ze net alsof ze het niet begreep. Dit wekte bij Nick irritatie op en met handen en voeten stond hij erop om het geld terug te krijgen. Ze stelde voor om de borg op onze rekening te storten, maar daar ging Nick niet mee akkoord. Uiteindelijk gaf ze toe en deed of ze opeens weer wist waar het geld lag. Uit een lade in haar bureau pakte ze de envelop en overhandigde die aan Nick.

Hij maakte de envelop open en telde het gelijk na, gelukkig klopte het. Op deze manier wilde ze natuurlijk de tv vergoed hebben en het is maar goed dat Nick voet bij stuk hield, want het geld terugstorten op onze rekening had ik een hard hoofd in.

Drie sterren heeft camping de La Plage, maar deze geven wij hem niet. De stacaravan is heerlijk luxe, maar daar is ook alles mee gezegd. Al met al hebben we zeker genoten van onze vakantie in Marck, maar echt veel te beleven is er niet.

Lees ook:

stacaravan, de la plage

Batboy, mamablog, lifestyle, blogger

Article by Batboy

Hi, ik ben Krystle oprichtster van de blog Batboy. Batboy is opgericht in 2016 en in 2017 is Batboy ingeschreven als bedrijf en ben ik zelfstandig ondernemer. Op Batboy vind je dagelijks inspirerende blogs over het ouderschap, dagjes uit, fashion, jongens speelgoed, persoonlijke verhalen en meer.