calorieën, fit, sport, sportschool

5 Dingen die ik doe om calorieën te verbranden

Op school vond ik gym het vreselijkste vak, een sportief type ben ik totaal niet. Toch wil ik graag meer bewegen om calorieën te verbranden en om meer conditie te krijgen. Met tegenzin begon ik en zag al snel resultaat. Ben je ook geen type om naar de sportschool te gaan? Deze dingen doe ik om af te vallen.

Geen sportschool type

Járen geleden meldde ik mij samen met een vriendin aan bij een sportschool, maar eigenlijk had ik meteen spijt. Ik kon niet wachten totdat ze zei: ”We stoppen ermee” om daarna lekker naar de sauna te gaan. Nee, sporten is echt niks voor mij en al helemaal niet in een sportschool. Dat verplichte gedoe om er naartoe te gaan en mezelf in het zweet werken is niks voor mij. Uithoudingsvermogen heb ik totaal niet en ik heb nooit gesnapt wat mensen er nu leuk aan vinden.

Het is niet één van mijn goede voornemens, maar ik was het al een tijdje zat (dat luie gedoe) en begon vorig jaar zomer (augustus 2019). In 4 maanden tijd verloor ik bijna 10 kilo en ik voelde me steeds beter en fitter. Totdat de feestdagen om de hoek kwamen kijken en steeds minder ging bewegen en meer lekkere dingen eten. Nu alle feestdagen voorbij zijn ga ik weer vol goede moed aan de slag, want er zijn na de feestdagen wel weer een paar kilo’s bijgekomen. Dat bijkomen gaat altijd zo snel, maar zie het er maar eens af te krijgen, dat gaat lang niet zo snel als dat ze eraan komen.

Calorieën verbranden

Ja, als je wilt afvallen zou je toch ook moeten bewegen, anders kun je geen calorieën verbranden. Geen sportschool voor mij, maar gewoon thuis lekker sportief aan de slag. Hoe onsportief ik ook ben, ik heb de knop om gezet, verstand op nul en ben gewoon begonnen.

Wandelen en hardlopen

Wandelen is erg goed om calorieën te verbranden, maar ik had altijd zo’n hekel aan lopen. Ik werd al moe als ik eraan dacht en als ik dan ging lopen was ik snel buiten adem en kreeg ik:

  • Pijn in mijn zij
  • Zere benen
  • Mijn teen ging zeer doen in mijn schoen
  • Kreeg blaren op mijn voeten
  • Mijn hiel ging kapot waardoor mijn schoen steeds ging scheuren en het vel er zowat afhing.

Niet echt mijn ding dus, maar daar is verandering in gekomen.

Dagelijks wil ik zo’n 5 km wandelen en sinds kort probeer ik ook te hardlopen en kocht hiervoor speciale sportkleding. Dat hardlopen wil nog niet echt lukken, want ik weet tijdens het rennen opeens niet meer hoe ik adem moet halen. Zodra ik mijn mond dicht houd om alleen door mijn neus te ademen word ik benauwd en doe ik mijn mond iets open krijg ik last van mijn keel, drama dus. Het gaat stukje bij beetje wel iets beter, maar ik geef toch de voorkeur aan wandelen en dan wel in een stevig tempo. Op mijn telefoon gebruik ik de Samsung Health app en die houd alles mooi bij wat ook nog eens motiveert om door te gaan. Ik wandel 5 km en daar doe ik 45 minuten over en ik kan dan ook meteen zien hoeveel calorieën ik heb verbrand. Wandelen vind ik nu echt heerlijk om te doen en dan uiteraard met een lekker muziekje erbij.

Steps

Twee jaar geleden kocht ik bij Aldi een swing stepper die ik nu weer onder het stof vandaan heb gehaald. Mocht ik geen tijd hebben om te wandelen dan ga ik een klein uurtje steppen. Dat hield ik in het begin niet vol hoor, maar gewoon langzaam opbouwen.

Hoepelen

Hoepelen is erg leuk om te doen (als je het eenmaal kan). In het begin gleed de hoepel steeds naar beneden en ik werd er echt chagrijnig van, dacht dat het me nooit zou lukken. Opeens had ik de slag te pakken en hoepelde me een ongeluk. De volgende dag had ik wel blauwe plekken.

Er zijn genoeg redenen om te gaan hoepelen, want het je krijgt er sterkere been-, bil- en buikspieren van, het bevordert de spijsvertering en doorbloeding, een slanke en smalle taille en meer. Daarnaast is het ideaal, want je hoeft er de deur niet voor uit.

Touwtje springen

Jeetje, wat is dat in het begin pittig zeg! Ik nam me voor om 100 keer te springen, maar bij 30 kon ik al niet meer. Veel te enthousiast begonnen, maar langzaam heb ik het opgebouwd. Nog steeds vind ik het zwaar, maar wel blij als ik het heb gedaan.

Letten op calorieën

Nu ga ik niet precies bijhouden hoeveel calorieën ik per dag eet, dat deed ik eerder wel, maar vind het te veel gedoe. Ik let gewoon op wat ik eet en volg geen streng dieet. Snoepen doe ik niet en vette happen eet ik ook niet meer, dat heb ik tijdens de feestdagen wel genoeg gehad.  Frisdrank heb ik eigenlijk nooit gedronken, als ik dorst heb drink ik water en ik kan niet zonder koffie. Een vleeseter ben ik niet echt, maar als ik toch zin heb neem ik altijd kipfilet daarnaast eet ik crackers met mager broodbeleg (meestal kipfilet), Griekse yoghurt en ’s avonds aardappels met groenten.

Mijn lichaam was echt niks gewend en in het begin vond ik het erg zwaar, maar nu voel ik mij na een work-out echt heel goed en stiekem vind ik het nog leuk ook.

Vond jij gym op school ook altijd zo vreselijk of vind je het heerlijk om te sporten? Wat doe jij om calorieën te verbranden, ga jij naar een sportschool?

Lees ook:

Batboy, mamablog, lifestyle, blogger

Article by Batboy

Hi, ik ben Krystle oprichtster van de blog Batboy. Batboy is opgericht in 2016 en in 2017 is Batboy ingeschreven als bedrijf en ben ik zelfstandig ondernemer. Op Batboy vind je dagelijks inspirerende blogs over het ouderschap, dagjes uit, fashion, jongens speelgoed, persoonlijke verhalen en meer.

This Article Has 4 Comments
  1. emmy schreef:

    Ik heb ook een hekel aan sporten, mijn 12-beurtenkaart die 6 maand geldig was bevat nog 8 beurten en is nog 8 weken geldig. Ik plan die 8 weken nu even door te zetten.

    Ik zoek voor erna dus ook de tips zoals jij die geeft in deze blog (waarvoor dank) en ga er wel een aantal uitproberen zoals hoepelen (ik kan dat dus niet, tips zijn welkom) en touwspringen.

    Dat wandelen spreekt me erg aan (lopen vind ik vreselijk om de redenen dat jij ook opsomt) maar ik vind het jammer dat dit zo lang duurt, met al die drukke agenda lijkt me dat een hel.

    • Batboy schreef:

      Als je nog puf hebt zou je misschien ook in de avond kunnen gaan wandelen. Het hoeft niet meteen 5 km te zijn, alle kleine beetjes helpen. Of ga thuis de trap op en af ook erg goed!

      Bij hoepelen moet je gewoon opeens de slag te pakken hebben, dat voel je wel aan. Ik zet altijd mijn rechtervoet iets naar voren en geef een zwaai aan de hoepel. Rondjes draaien met je heupen moet je niet doen, maar naar voren en achter bewegen. Beetje lastig uitleggen.

      Succes!

  2. Saskia schreef:

    Ik weet als ik eenmaal in de sportschool ben, dat ik het heerlijk vind. Dus dat probeer ik dan maar in gedachten te houden. En inderdaad ook iets van een beloning achteraf door middel van een zonnebankje of zo…

  3. Jouvence schreef:

    Ik doe aan dansen (+ wedstrijden), hoepelen met een weight hoop en Just Dance 2020 op de PS4.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Secured By miniOrange